Nowy samochód ratowniczo-gaśniczy dla OSP w Iskrzyni
260 tys. złotych łącznie ze środków NFOŚiGW oraz WFOŚiGW w Rzeszowie na zakup nowego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla OSP w Iskrzyni. Dofinansowanie to było możliwe dzięki Ogólnopolskiemu Programowi Finansowania Służb Ratowniczych, który to umożliwia wsparcie jednostek OSP z terenu woj. podkarpackiego na niespotykaną dotąd skale.
W środę 20 stycznia br. powitano uroczyście wyczekiwany przez jednostkę OSP w Iskrzyni samochód, z zachowaniem wszelkich środków ostrożności w związku z sytuacją pandemiczną.
Prezes WF Adam Skiba życzył druhom aby ten samochód służył im w wypełnianiu zadań i powinności, które sami na siebie nałożyli w ochronie mienia i zdrowia lub niesienia pomocy poszkodowanym w wypadkach.
Komunikat dla Beneficjentów Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” w sprawie zmian w sposobie przeprowadzania kontroli przedsięwzięć
Na skutek utrzymującego się stanu epidemii na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej (spowodowanej koronawirusem i wywoływaną przez niego chorobą COVID-19), czego konsekwencją jest brak możliwości przeprowadzenia kontroli na miejscu u Beneficjentów oraz w celu niewstrzymywania wypłat środków przyznanych Beneficjentom w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”, wprowadziliśmy nowe rozwiązania, które umożliwią bieżące przeprowadzanie kontroli przedsięwzięć.
Wprowadzony zostaje nowy rodzaj kontroli przedsięwzięć - kontrole dokumentów prowadzone w siedzibie wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej. W związku powyższym Beneficjenci Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” będą zobowiązani do uzupełnienia na wezwanie wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej złożonych wniosków o płatność końcową o dodatkowe dokumenty potwierdzającą wykonanie zakresu rzeczowego wynikającego z przesłanych wcześniej dokumentów. Wojewódzki fundusz ochrony środowiska i gospodarki wodnej może wezwać o dostarczenie w szczególności:
- protokołu odbioru prac od wykonawcy (w przypadku realizacji zadania tzw. siłami własnymi taki protokół wypełnia Beneficjent),
- specyfikacji technicznej dla zakupionych urządzeń/materiałów/towarów i/lub karty produktu,
- etykiety efektywności energetycznej (dla urządzeń elektrycznych),
- karty gwarancyjnej urządzeń (przy instalacji pieców gazowych wpis instalatora wraz z pieczęcią świadczące o pierwszym uruchomieniu pieca),
- zdjęć dokumentujących zrealizowanie przedsięwzięcia (zdjęcia muszą być wyraźne, aby czytelne były wszelkie informacje na nich uwiecznione, np. tabliczki znamionowe oraz opatrzone datą wykonania fotografii np.: zamontowane urządzenie, sprzęt, (w przypadku termomodernizacji) wymiary wstawionych okien, drzwi, ocieplonej powierzchni budynku (miarka),
- podpisanego przez Beneficjenta oświadczenia o wykonaniu inwestycji zgodnie z zapisami umowy dofinansowania oraz wymogami Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”,
- innych niezbędnych dokumentów (w zależności od specyfiki przedsięwzięcia) dla potwierdzenia zrealizowania inwestycji.
Po każdej przeprowadzonej w ten sposób kontroli na dokumentach sporządzony zostanie protokół, zgodnie ze wzorem określonym w Programie Priorytetowym „Czyste Powietrze”, który zostanie przekazany do Beneficjenta w celu informacji o przeprowadzeniu kontroli. W przypadku zastrzeżeń do zgodności zrealizowanego przedsięwzięcia z warunkami umowy o dofinansowanie lub zgodności ze stanem faktycznym wykazanych w protokole, Beneficjent będzie miał prawo do jednokrotnego złożenia dodatkowych dokumentów i wyjaśnień mających wpływ na ustalenia zawarte w protokole.
Pozytywny wynik przeprowadzonej kontroli na dokumentach będzie stanowił potwierdzenie wykonania czynności kontrolnych i jednocześnie będzie, wraz z wcześniej zatwierdzonym Wnioskiem o płatność, podstawą wypłaty środków na rzecz Beneficjenta.
Przeciwdziałanie marnowaniu żywności
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności (Dz.U.2020 poz.1645) istnieje obowiązek składania do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Gospodarki Wodnej w Rzeszowie pisemnego rocznego sprawozdania o marnowanej żywności przez sprzedawców żywności, w terminie do 31 marca roku kalendarzowego następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie.
Wzór sprawozdania o marnowanej żywności określa rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 5 grudnia 2020 r. (Dz. U. 2020 poz. 2246).
Zgodnie z art. 5 ust. 8 ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, sprzedawca żywności w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego następującego po roku, którego opłata dotyczy wnosi należną opłatę na rachunek bankowy wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej na terenie województwa, w którym znajduje się siedziba sprzedawcy żywości.
Opłaty należy dokonać na rachunek Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie w BGK nr: 52 1130 1105 0005 2084 8520 0005.
Wzór sprawozdania znajduje się poniżej jako załącznik do ogłoszenia.
Konkurs pilotażowy pn. "Budowa instalacji do produkcji paliwa z biomasy rolnej i leśnej w postaci pelletu"
Informujemy, że do 8 stycznia 2021 r. trwa ogłoszony przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej konkurs pilotażowy pn. „Budowa instalacji do produkcji paliwa z biomasy rolnej i leśnej w postaci pelletu”. Nabór ten jest elementem Programu „Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu” współfinansowanego ze środków tzw. Funduszy norweskich i EOG (oficjalna nazwa: Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021). Konkurs ten daje szansę na uzyskanie wsparcia finansowego na stworzenie infrastruktury niezbędnej do uruchomienia lokalnej produkcji pelletu. O dofinansowanie w ramach konkursu mogą ubiegać się gminy oraz spółki komunalne.
Celem głównym pilotażu jest poprawa bezpieczeństwa energetycznego oraz zmniejszenie ubóstwa energetycznego w gminach, poprzez wykorzystanie lokalnej biomasy do produkcji paliwa, które nieodpłatnie trafi do ubogich energetycznie gospodarstw domowych. Konkurs skierowany jest przede wszystkim do gmin dotkniętych problemem ubóstwa energetycznego oraz niskiej emisji.
Zamknięcie naboru wniosków na zadania z zakresu zagospodarowania i unieszkodliwianiu odpadów popowodziowych realizowane w 2020 r.
Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie z dniem 02.12.2020 r. zamyka nabór wniosków o dofinansowanie w formie dotacji zadań z zakresu zagospodarowania i unieszkodliwiania odpadów popowodziowych.