Na skutek utrzymującego się stanu epidemii na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej (spowodowanej koronawirusem i wywoływaną przez niego chorobą COVID-19), czego konsekwencją jest brak możliwości przeprowadzenia kontroli na miejscu u Beneficjentów oraz w celu niewstrzymywania wypłat środków przyznanych Beneficjentom w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”, wprowadziliśmy nowe rozwiązania, które umożliwią bieżące przeprowadzanie kontroli przedsięwzięć.

Wprowadzony zostaje nowy rodzaj kontroli przedsięwzięć - kontrole dokumentów prowadzone w siedzibie wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej. W związku powyższym Beneficjenci Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” będą zobowiązani do uzupełnienia na wezwanie wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej złożonych wniosków o płatność końcową o dodatkowe dokumenty potwierdzającą wykonanie zakresu rzeczowego wynikającego z przesłanych wcześniej dokumentów. Wojewódzki fundusz ochrony środowiska i gospodarki wodnej może wezwać o dostarczenie w szczególności:

  1. protokołu odbioru prac od wykonawcy (w przypadku realizacji zadania tzw. siłami własnymi taki protokół wypełnia Beneficjent),
  2. specyfikacji technicznej dla zakupionych urządzeń/materiałów/towarów i/lub karty produktu,
  3. etykiety efektywności energetycznej (dla urządzeń elektrycznych),
  4. karty gwarancyjnej urządzeń (przy instalacji pieców gazowych wpis instalatora wraz z pieczęcią świadczące o pierwszym uruchomieniu pieca),
  5. zdjęć dokumentujących zrealizowanie przedsięwzięcia (zdjęcia muszą być wyraźne, aby czytelne były wszelkie informacje na nich uwiecznione, np. tabliczki znamionowe oraz opatrzone datą wykonania fotografii np.: zamontowane urządzenie, sprzęt, (w przypadku termomodernizacji) wymiary wstawionych okien, drzwi, ocieplonej powierzchni budynku (miarka),
  6. podpisanego przez Beneficjenta oświadczenia o wykonaniu inwestycji zgodnie z zapisami umowy dofinansowania oraz wymogami Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”,
  7. innych niezbędnych dokumentów (w zależności od specyfiki przedsięwzięcia) dla potwierdzenia zrealizowania inwestycji.

Po każdej przeprowadzonej w ten sposób kontroli na dokumentach sporządzony zostanie protokół, zgodnie ze wzorem określonym w Programie Priorytetowym „Czyste Powietrze”, który zostanie przekazany do Beneficjenta w celu informacji o przeprowadzeniu kontroli. W przypadku zastrzeżeń do zgodności zrealizowanego przedsięwzięcia z warunkami umowy o dofinansowanie lub zgodności ze stanem faktycznym wykazanych w protokole, Beneficjent będzie miał prawo do jednokrotnego złożenia dodatkowych dokumentów i wyjaśnień mających wpływ na ustalenia zawarte w protokole.

Pozytywny wynik przeprowadzonej kontroli na dokumentach będzie stanowił potwierdzenie wykonania czynności kontrolnych i jednocześnie będzie, wraz z wcześniej zatwierdzonym Wnioskiem o płatność, podstawą wypłaty środków na rzecz Beneficjenta.

 

Czyste PowietrzeW dniu 16.11.2020 r. na Portalu Beneficjenta został udostępniony wniosek o płatność w postaci aktywnego formularza PDF, który jest przeznaczony dla Beneficjentów wnioskujących o wypłatę środków w ramach realizacji umów z części 1 jak i części 2 Programu „Czyste Powietrze”. Udostępniony wniosek w postaci aktywnego formularza PDF zastępuje obowiązujące do tej pory dwa oddzielne formularze dla części 1 i części 2 Programu. Dotychczas obowiązujące formularze nie tracą jednak ważności, a w przypadku wcześniejszego ich pobrania i wypełnienia można za ich pomocą wnioskować o wypłatę przyznanej dotacji.

Czyste PowietrzeWojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie mając na uwadze działania na rzecz poprawy jakości powietrza pragnie zaprosić Gminy do podpisania porozumienia w sprawie ustalenia zasad wspólnej realizacji Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”. Podjęcie współpracy ma na celu zwiększenie dostępności Programu oraz dotarcie do jak największej liczby mieszkańców naszego województwa.

W dniu 21 października 2020 r. został ogłoszony nabór wniosków do drugiej części Programu „Czyste Powietrze”, który pozwoli mniej zamożnym osobom ubiegać się o większe środki finansowe. Wnioskowanie o podwyższony poziom dofinasowania uwarunkowane jest uzyskaniem zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego. Zaświadczenie stanowi obligatoryjny załącznik do wniosku. Podstawowe informacje dotyczące wydawania zaświadczeń oraz podstawa prawna nakładająca na gminy nowy obowiązek znajdują się na stronie internetowej pod adresem: http://czystepowietrze.gov.pl/ w zakładce „Dla gmin”.

W związku z powyższym został przygotowany nowy wzór porozumienia, który określa zasady pokrycia kosztów obsługi przez gminy procesu wydawania zaświadczeń. Wzór porozumienia wraz z załącznikami oraz wzór aneksu zostanie przesłany do każdej gminy województwa podkarpackiego w celu zapoznania się z ich treścią. W najbliższym czasie będzie przeprowadzona procedura:

  • zawierania porozumień dotyczących realizacji Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze", w tym zasad pokrywania kosztów ponoszonych przez gminę, o której poinformujemy Państwa w oddzielnej wiadomości,
  • aneksowania porozumień w sprawie realizacji programu priorytetowego „Czyste Powietrze”, które zastały już zawarte w celu uwzględnienia aktualnych zasad dofinansowania.

Proces zawierania porozumień polegał będzie na przesłaniu do Państwa w najbliższym czasie (listopadzie, grudniu) przygotowanych porozumień.

Porozumienia będą obejmowały finasowanie kosztów ponoszonych przez jednostki samorządu terytorialnego od dnia 1 października 2020 r. to jest wejścia w życie ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2020.1565 z dnia 11.09.2020 r.).

Warunkiem otrzymania przez gminę środków finansowych za wydane zaświadczenie oraz skutecznie złożony wniosek Beneficjenta jest zawarcie porozumienia.

WFOŚiGW w Rzeszowie, aby pomóc pracownikom gmin realizować zadania określone w porozumieniu zorganizuje w formie webinarium cykl szkoleń nt. nowych aspektów funkcjonowania Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”. Szkolenia będą skierowane do przedstawicieli gmin i poświęcone kwestiom porozumienia między WFOŚiGW, a gminami w zakresie obsługi Programu, w tym tematowi zaświadczeń o dochodach wydawanych wnioskodawcom uprawnionym do podwyższonego poziomu dofinansowania. Webinaria będą organizowane przez Zespół Doradców Energetycznych WFOŚiGW w Rzeszowie w ramach Projektu: „Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkaniowego oraz przedsiębiorstw w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE”.

 

Czyste PowietrzeCzęść 2 Programu

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie (dalej: WFOŚiGW) ogłasza, że od dnia 21.10.2020 r. rozpoczęty zostanie nabór wniosków o dofinansowanie dla Beneficjentów uprawnionych do podwyższonego poziomu dofinansowania w oparciu o:

  • Część 2 Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” (dalej: Część 2 programu), z wyłączeniem dofinansowania w formie pożyczki dla gmin, jako uzupełniającego finansowania dla Beneficjentów, oraz w formie dotacji z przeznaczeniem na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego.
  • wzór formularza wniosku o dofinansowanie, obejmujący Część 2 programu,
  • Regulamin naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”.

W ramach Części 2 programu istnieje możliwość finansowania przedsięwzięć rozpoczętych do 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie oraz nie wcześniej niż w dniu 15.05.2020 r.

Część 2 programu umożliwia także dofinansowanie przedsięwzięć zakończonych pod warunkiem, że nie zostały rozpoczęte wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie oraz nie wcześniej niż w dniu 15.05.2020 r.

Dla kogo dofinansowanie?

Beneficjentem Części 2 programu może zostać osoba fizyczna, która łącznie spełnia następujące warunki:

  1. jest właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą,
  2. przeciętny miesięczny dochód na jednego członka jej gospodarstwa domowego wskazany w zaświadczeniu wydawanym zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, nie przekracza kwoty:
    1. 1 400 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
    2. 1 960 zł w gospodarstwie jednoosobowym.

Ponadto, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, roczny przychód osoby, o której mowa powyżej, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie przekracza trzydziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.

Uwaga: Nabór nie dotyczy budynków wielorodzinnych oraz budynków nowobudowanych.

Osoba fizyczna, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie podwyższonego poziomu dofinansowania do WFOŚiGW, powinna uzyskać, do dnia złożenia wniosku, od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (zgodnie z miejscem jej zamieszkania) zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka jej gospodarstwa domowego.

Złożenie wniosku o dofinansowanie w ramach Części 2 programu jest uwarunkowane posiadaniem ww. zaświadczenia.

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta ma obowiązek wydania takiego zaświadczenia na żądanie osoby fizycznej, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie podwyższonego poziomu dofinansowania w ramach Części 2 programu, wynikający z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219 z późn. zm.). Wzór żądania wydania zaświadczenia oraz wzór zaświadczenia określa rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 2 października 2020 r. w sprawie określenia wzoru żądania wydania zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego osoby fizycznej oraz wzoru tego zaświadczenia Dz. Ust. 2020 r. poz. 1713.

Gdzie składać wnioski?

Wnioski o dofinasowanie należy składać:

  • do WFOŚiGW obejmującego swoim działaniem teren województwa, w którym zlokalizowany jest budynek/lokal mieszkalny, którego dotyczy przedsięwzięcie, lub
  • za pośrednictwem gmin, które zawarły porozumienia w sprawie ustalenia zasad wspólnej realizacji programu priorytetowego „Czyste Powietrze” z WFOŚiGW.

Wnioski o dofinansowanie można składać:

  • poprzez aplikację internetową, tj. Portal Beneficjenta dostępny na stronie internetowej właściwego wfośigw (konieczne dostarczenie również formy papierowej z wymaganymi podpisami), lub
  • poprzez serwis gov.pl (wymagana wyłącznie forma elektroniczna z podpisem zaufanym lub kwalifikowanym).

Szczegółowe informacje o składaniu i rozpatrywaniu wniosków o dofinansowanie zawarte są w Regulaminie naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze”.

Nie jest możliwa korekta wniosku o dofinansowanie (w rozumieniu § 2 ust. 14 Regulaminu naboru wniosków) złożonego w ramach Części 1 programu przed dniem 21.10.2020 r. zmieniająca go na złożony w ramach części 2 programu. Jeżeli Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie przed dniem 21.10.2020 r., ale nie zawarł umowy o dofinansowanie może wycofać wniosek i złożyć go ponownie na warunkach Części 2 programu, z zastrzeżeniem spełnienia wymogów dotyczących terminu rozpoczęcia i zakończenia przedsięwzięcia wskazanych w programie, tj. nie wcześniej niż przed dniem 15.05.2020 r.

Informacje o uruchomieniu pożyczek dla gmin jako uzupełniającego finansowania dla Beneficjentów Części 2 Programu oraz dotacji z przeznaczeniem na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego zostaną podane w odrębnych ogłoszeniach.

 

Rusza ogólnopolska infolinia „Czystego Powietrza”

Czyste PowietrzeInformujemy, że w poniedziałek, 3 sierpnia 2020 r. pod nr telefonu 22 340 40 80 rozpoczyna działanie ogólnopolska infolinia programu "Czyste Powietrze".

Konsultanci, obsługujący infolinię, będą udzielać informacji o programie oraz wyjaśniać jego szczegóły, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8:00 do 16:00.

Z infolinii możesz skorzystać zarówno przed złożeniem wniosku, jak i po jego złożeniu, jeżeli masz jakieś pytania lub wątpliwości dotyczące programu „Czyste Powietrze”.

Jeżeli chcesz uzyskać informację o statusie swojego wniosku lub umowy skontaktuj się z właściwym wojewódzkim funduszem ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Kontakt z WFOŚiGW w Rzeszowie: tel. 17 853 63 61 w. 222 lub 333
mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..